מי שנעזר באפליקציית ווייז לצורך נהיגה, מכיר את התופעה שבה פתאום באמצע הנסיעה מודיע קול אלקטרוני “מחשב מסלול מחדש”. בד”כ זה קורה כשטעינו בדרך, ועכשיו ווייז צריך להוציא אותנו מהטעות וחזרה למסלול וליעדנו.
אבל מה קורה כאשר ועדת התמיכות מגלה שהיא טעתה בדרך ומחליטה לחשב מסלול מחדש? פס”ד חדש (עת”מ 12813-02-23 עמותת שמחת הלב – איגוד הליצנים הרפואיים נ’ ועדת התמיכות משרד הבריאות ואח’) מפרט מתי וכיצד ועדת תמיכות יכולה לחשב מסלול מחדש ולשנות את הכללים לפיהם היא פועלת.
זה מה שקרה לעמותת שמחת הלב, המפעילה ליצנים רפואיים לילדים המאושפזים בבתי חולים ברחבי הארץ. לשם מימון פעילותה, העמותה מקבלת תמיכה ממשרד הבריאות עבור פעילויות פנאי לילדים חולים.
לא אכנס לפרטים (המורכבים) של המקרה, אבל בקצרה אסביר שבמשך שנים ועדת התמיכות פירשה את מבחן התמיכה בצורה א’, ובשלב כלשהו היא החליטה לשנות מסלול ולפרש אותו בצורה ב’. פרשנות ב’ גרמה לכך שהעמותה קיבלה ניקוד נמוך ממה שניתן לה בעבר, וכתוצאה מכך – תקבל רבע מהסכומים שקיבלה אותם בעבר.
יתירה מכך, ועדת התמיכות עצמה התבלבלה בדרך, קיבלה החלטות סותרות ומסרה לעמותה את ההחלטה שנה לאחר שהתקבלה (!). למרבה מזלה של העמותה, שינויי המסלול שעשתה ועדת התמיכות לא הצליחו לבלבל את השופטת, אשר פסקה לזכות העמותה.
בית המשפט קבע שוועדת התמיכות רשאית לשנות את מבחני התמיכה, את המדיניות שלה ואת הפרשנות שלהם. העקרון הזה הוא מקובל וידוע: המדינה צריכה להעריך כל פעם מחדש צרכים וסדרי עדיפויות, ואת כללי חלוקת הכספים בהתאם.
אבל, ועדת התמיכות צריכה לעשות שינויים אלו בסבירות, במידתיות ובהגינות. בית המשפט קבע ששינוי פרשנות בסוף שנת התמיכה או לאחר מכן, כאשר העמותה כבר הוציאה את רוב הכסף היא החלטה שאינה סבירה, אינה מידתית ואינה הוגנת.
יתירה מזאת, אי אפשר לשנות מדיניות מבלי להודיע על כך לגופים הנתמכים. החלטות של המדינה אינן יכולות להיעשות באופן נסתר, אלא צריך להודיע עליהן לציבור, על-מנת לאפשר למי שההחלטה נוגעת אליו לשקול האם להעמידה לביקורת, על-מנת לאפשר לו לתכנן ולכוון מעשיו בהתאם לאותה החלטה וכדי לפעול באופן הגון ושקוף. לא ניתן להחיל מדיניות חדשה לפני שמודיעים עליה לגופים הנתמכים, ומאפשרים להם להתארגן בהתאם.
חישוב מסלול מחדש על-ידי ועדת תמיכות אפשרי רק אחרי שוועדת התמיכות תודיע על השינוי לגופים ותאפשר להם להתארגן בהתאם – או לעמידה בתנאים החדשים או לעתור לביהמ”ש.
בהצלחה!
משרדי עוסק בכל הנושאים הנוגעים לקבלת סיוע מהמדינה למגזר הפרטי – למגזר השלישי (עמותות, חברות לתועלת הציבור ומלכ”רים אחרים) ותמריצים למגזר העסקי (מפעלי תעשייה, סטארט-אפ, חברות היי-טק ומפעלים קטנים).
עבודה נכונה, היכרות עם הדרישות הבירוקרטיות והמקצועיות תסייע לכם להיכנס למעגל הגופים הנתמכים ללא תקלות.
היכרותי עם המסלולים השונים ועם הדרישות הבירוקרטיות מאפשרת למקסם את אפשרויות הסיוע, לעמוד בתנאי הסף, למלא את הטפסים הנכונים ולהתמודד עם ביקורות עומק ודחיית בקשות.
יש לכם הערות או הארות? מוזמנים ומוזמנות לשלוח אליי!
אהבתם את התוכן? אשמח אם תשתפו עם קולגות וחברים!
האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. המידע בניוזלטר הינו מידע חלקי וכללי בלבד, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
פוסטים דומים
-
מה קורה כשהמדינה עושה טעות? האם האזרח משלם?
איך פסק דין העוסק במקרקעין משפיע על ההתנהלות שלנו מול הרשויות? פסק דין חדש של…
-
מה זה "גיוס משאבים ציבוריים"?
אלו שירותים המשרד נותן? מדי שנה מעניקים משרדי הממשלה תמיכות מתקציב המדינה, בסך כולל…