מה זה אישור ניהול תקין ולמה הוא טוב?
אישור ניהול תקין הוא אישור שמוציא רשם העמותות והחברות לתועלת הציבור לעמותות ולחל”צ והמאשר שהן מתנהלות באופן תקין ומגישות את כל המסמכים הדרושים לרשם. אישור ניהול תקין מהווה אישור כי העמותה/ חל”צ מתנהלות באופן מסודר, יש להן את המסמכים הדרושים, והן מגישות אותם לרשם. האישור הוא כלי מרכזי ברגולציה של הרשם, אשר נועדה להבטיח התנהלות תקינה של עמותות וחל”צ.
עמותה או חל”צ המעוניינות לקבל תמיכה ממשרד ממשלתי, מרשות מקומית, לגשת למכרז או להתקשר באופן אחר עם המדינה או לקבל אישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה – חייבות שיהיה להן אישור ניהול תקין לשנה השוטפת. גם תורמים פרטיים עשויים לבקש אישור ניהול תקין כתנאי לתרומה, כיוון שגם הם רוצים לוודא כי תרומותיהם מגיעות לעמותות המתנהלות באופן חוקי ושקוף.
כל עיכוב בהגשת המסמכים מעבר למועדי ההגשה, מסכן את האפשרות לקבל אישור ניהול תקין במועד. לכן יש לוודא כי המסמכים מוגשים בזמן, בין אם אתם עושים את זה בעצמכם, דרך רוה”ח או בעזרתנו. עמותות/ חל”צ אשר ידעו להתארגן במועד להגשת הבקשה, יוכלו לקבל אישור ניהול תקין לשנתיים.
בהעדר אישור ניהול תקין לא ניתן לקבל מקדמות על תמיכת המדינה. כל איחור בהגשת אישור ניהול תקין, אחרי ה-1 באפריל, מחייב קיזוז תמיכת המדינה באופן יחסי. אם לא הוגש אישור ניהול תקין אחרי ה-30 ביוני תידחה בקשת התמיכה.
הגשת המסמכים הינה חובה בכל מקרה, גם אם לכם אין צורך באישור ניהול תקין.
מי זכאי לקבל אישור ניהול תקין?
האישור ניתן לעמותות / חל”צ העומדות בכל התנאים הבאים:
- קיימו פעילות רצופה במשך שנתיים ומעלה (ניתנו הקלות לתקופת מגפת הקורונה)
- הגישו את המסמכים הנדרשים במועד
- שילמו אגרה שנתית
- לא התגלה ליקוי המונע את מתן האישור
עד 30.6.2024 חובה להגיש את כל המסמכים הדרושים לצורך קבלת אישור ניהול תקין לשנת 2025 מרשם העמותות:
- עמותה או חל”צ המגישות בעצמן את המסמכים הדרושים (שלא באמצעות רו”ח) או שנמצאות בתהליך תיקון ליקויים, צריכות להגיש את כל הדיווחים הדרושים עד יום 30.6.2024.
- עמותה או חל”צ המגישות באמצעות מייצג (רו”ח) – המייצג צריך להעביר את רשימת הגופים בטיפולו עד יום 30.6.2022, ולהגיש באופן הדרגתי את המסמכים הדרושים עד יום 31.10.2024. על העמותה/ חל”צ לוודא שרוה”ח העביר את רשימת המלכר”ים במועד לרשם העמותות ושהוא אכן הגיש את המסמכים הדרושים במועד בהתאם להסדר הארכות.
אם המסמכים לא יוגשו במועד – קיים חשש כי האישור לא ייחתם לפני תחילת 2025.
כיצד מקבלים אישור ניהול תקין לשנתיים:
הרשם מוציא אישור ניהול תקין לשנתיים לעמותות ולחל”צ המגישות דיווחים במועד ואשר עמדו בכל הקריטריונים המפורטים להלן, במצטבר, ללא צורך בהגשת בקשה מיוחדת לשם כך:
- לעמותה/ חל”צ היה אישור ניהול תקין ללא הערות במשך חמשת השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה.
- אישורי ניהול תקין בחמשת השנים האחרונות נחתמו לפני השנה בגינה אישור ניהול תקין
- העמותה/החל”צ לא היתה בהליך של תיקון ליקויים מטעם הרשם בחמשת השנים האחרונות
התנהלות תקינה ומסודרת מביאה להקלה בדרישות הרגולטוריות של הרשם. גם אם יש לעמותה/חל”צ אישור ניהול תקין לשנתיים, יש להגיש דיווחים שנתיים במועד (!). אחרת האישור לשנה הבאה יבוטל אוטומטית.
איך שומרים על אישור הניהול התקין?
פסיקת ביהמ”ש קבעה כי תכליתה של הדרישה לאישור ניהול תקין היא כי כספי התמיכה הציבורית שמעבירה הממשלה לעמותות/ חל”צ, יועברו אך ורק לגופים המתנהלים בצורה תקינה וחוקית. התנהלות תקינה אינה נוגעת רק לפעילות כספית וחשבונאית ולהגשה הפורמאלית של המסמכים הנדרשים, אלא מחייבת עמידה מהותית בכל הוראות הדין. העקרונות להתנהלות תקינה של מפורטות בחוברת שהוציא רשם העמותות. לכן גם, ניתן לשלול את אישור הניהול התקין במקרה של ממצאים המעידים על התנהלות לא תקינה.
איך מגישים?
ההגשה היא מקוונת באתר רשם העמותות (יש צורך בכרטיס חכם או ברישום למערכת ההזדהות הממשלתית) או בהגשה בדואר, לפי ההנחיות באתר רשם העמותות.
הטיפ המנהלי החודשי:
עד 1.6.2024 – כדאי לוודא שקיבלתם הארכה אוטומטית לאישור לפי סעיף 46 .
אם טרם קבעתם את מועד לאסיפה הכללית השנתית, אסיפות ועד וועדת ביקורת על-מנת להשלים את המסמכים הנדרשים לבקשה לצורך אישור הדו”ח הכספי והמילולי – עכשיו זה הזמן לעשות זאת.
חשוב לזכור: ב-415.10.2022 – מתחיל תהליך הגשת בקשות התמיכה לשנת 2025. האם בדקתם שאתם מוכנים? כדאי כבר עכשיו להתארגן לקראת הגשת בקשות התמיכה לשנת 2025 ולקחת בחשבון שהתהליך עלול להיות ארוך משציפיתם ולהתחשב בכך בלוחות הזמנים.
משרדי עוסק בכל הנושאים הנוגעים לקבלת סיוע מהמדינה למגזר הפרטי – למגזר השלישי (עמותות, חברות לתועלת הציבור ומלכ”רים אחרים) ותמריצים למגזר העסקי (מפעלי תעשייה, סטארט-אפ, חברות היי-טק ועסקים קטנים).
עבודה נכונה, היכרות עם הדרישות הבירוקרטיות והמקצועיות תסייע לכם להיכנס למעגל הגופים הנתמכים ללא תקלות.
היכרות משרדנו עם המסלולים השונים ועם הדרישות הבירוקרטיות מאפשרת למקסם את אפשרויות הסיוע, לעמוד בתנאי הסף, למלא את הטפסים הנכונים ולהתמודד עם ביקורות עומק ודחיית בקשות.
תודה רבה!
יש לכם הערות או הארות? מוזמנים ומוזמנות לשלוח אליי!
אהבתם את התוכן? אשמח אם תשתפו עם קולגות וחברים!
האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. המידע בניוזלטר הינו מידע חלקי וכללי בלבד, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
פוסטים דומים
-
רוצים לקבל תמיכה ממשלתית בשנת 2023? עכשיו זה הזמן להתחיל!
ארגז הכלים המקוצר למקסום תמיכות ממשלתיות למוסדות ציבור אם אתם מוסד ציבור, את ההתארגנות לקראת …
-
מה זה "גיוס משאבים ציבוריים"?
אלו שירותים המשרד נותן? מדי שנה מעניקים משרדי הממשלה תמיכות מתקציב המדינה, בסך כולל…
-
שנת 2023 מתחילה ברגל שמאל לגופים הנתמכים בתחום התרבות
שנת 2023 תהיה שנה בעייתית לגופים הנתמכים מתקציב המדינה, כיוון שהיא מתחילה ללא תקציב מדינה…