איך הגיע תיאטרון פרינג’ שרק רצה תמיכה ממשלתית לבית המשפט העליון?

ומה חושב ביהמ”ש על הבירוקרטיה הממשלתית?

פס”ד חדש מספר את סיפורו של מי שהתקשה להתגבר על הבירוקרטיה לקבלת תמיכה ממשלתית וחושף את מה שבית המשפט העליון חושב על התנהלות המדינה במתן תמיכות.

מעשה שהיה כך היה: מרצה לתיאטרון הקים עמותה לתיאטרון פרינג’. העמותה ניסתה להגיש בקשת תמיכה פעם אחת, ובקשתה נדחתה בחלקה בשל שגיאות טכניות שנפלו בהגשתה.

לכן, בשנה שאחרי זה, העמותה ביקשה לנקוט במשנה זהירות במילוי הטפסים הנלווים לבקשה ולכן לא צירפה אותם בעת ההגשה. במקביל, העמותה העלתה את הקשיים בהם נתקלה בעת מילוי הטפסים בפני גורמי המשרד התומך, ואף נפגשה עימם כדי שיבהירו כיצד למלא את הטפסים.

אבל להפתעתה, קיבלה העמותה מייל מוועדת התמיכות, אשר דורש מהם להגיש את כל המסמכים עד סוף פברואר, אחרת – תידחה בקשתה. וכך זה נמשך: העמותה מבקשת סבלנות והתחשבות בהם בהיותם טירונים בהגשת בקשות תמיכה וממשיכה בדיונים מול המשרד התומך, ואף מקבלת מהם זימון להדרכה שתתקיים במהלך חודש מרץ.

לאור זאת, אפשר להבין את תדהמת העמותה, אשר הודיעו לה כי בקשתם נדחתה כיוון שלא הגישה את המסמכים הדרושים עד סוף פברואר, כנדרש לפי הנהלים. בלית ברירה, פנתה העמותה לביהמ”ש לעניינים מינהליים כנגד החלטת וועדת התמיכות וזה, קיבל את עתירת העמותה. המדינה, אשר לא השלימה עם פסה”ד, ערערה עליו לביהמ”ש העליון.

טענת המדינה הייתה כי נהלי התמיכה מפורסמים לציבור באינטרנט ונקבע בהם כי המועד האחרון להשלמת מסמכים הוא סוף חודש פברואר. העמותה טענה כי לא השלימה את המסמכים בגלל התנהלות המשרד, אשר הטעתה אותה לחשוב כי ניתן עדיין להשלים את המסמכים, אחרת בשביל מה ההזמנה למפגש ההדרכה שיתקיים אחרי המועד האחרון להגשת מסמכים?!

ביהמ”ש העליון קבע כי גם על-פי הנהלים קיימות נסיבות חריגות, המצדיקות את דחיית המועד להשלמת המסמכים, כל זאת בגלל התנהלות המדינה. לפיכך, העביר ביהמ”ש  את הבקשה לבדיקת החשב הכללי (המוסמך לאשר את דחיית המועד), בכפוף  לקיזוז חלק מסכום התמיכה.

ביהמ”ש הסכים כי רצוי שהוראות הנהלים תהיינה ברורות ופשוטות להבנה גם לאדם מן השורה. לעומת זאת, הוראות נוהל התמיכות מנוסחות באופן מורכב, המקשה על הבנתן וממחישות היטב את הקושי העומד לעיתים בפני האזרח בבואו לקבל שירות או סיוע מרשויות המדינה, וזאת רק בשל דרישות טכניות מורכבות שאפילו הפקידים עצמם לא הבינו לאשורן.

יחד עם זאת, ישנם דברי חקיקה רבים, המקנים זכויות וקובעים חובות, אשר דורשים קריאה מעמיקה, עין בוחנת, ולעיתים גם יעוץ משפטי מקדים. כל אלו מנוסחים  בשפה משפטית, ולעתים בשפה מקצועית, אשר אינה מובנת בהכרח לאדם מן השורה. כל זה הוא כורח המציאות. ביהמ”ש סבר (כב’ הש’ סולברג ווילנר כנגד דעתו החולקת של כב’ הש’ אלרון) כי עצם המורכבות  של ההוראות המנהליות, אינה מצדיקה חריגה מהנהלים (עעמ 6100/20 החשב הכללי במשרד האוצר נ’ עמותת תיאטרון הגלבוע).

.

המסקנות העולות מפסה”ד ועוד טיפ קטן:

  1. אל תסמכו שהמשרד התומך יסייע לכם במילוי הטפסים ובנושאים טכניים. גם אם יש להם הרבה רצון טוב לעזור, יש להם בד”כ הרבה גופים, מעט זמן ומועדים קשיחים לקבלת החלטות ולפעמים גם הם לא שולטים בנהלים.
  2. אל תפספסו מועדי הגשה. הם בד”כ קשיחים (וגם אם מועדי ההגשה אינם קשיחים – אתם לא רוצים להיות תלויים בשיקול דעת של וועדת תמיכות).

וטיפ קטן שיכול לחסוך לכם הרבה: אם אתם מתקשים להתמודד עם הבירוקרטיה הממשלתית – העזרו בגורמים בעלי ניסיון וידע מקצועי מתאים. הם יחסכו לכם זמן, כסף ועוגמת נפש רבה.

משרדי עוסק בכל הנושאים הנוגעים לקבלת סיוע מהמדינה למגזר הפרטי –  למגזר השלישי (עמותות, חברות לתועלת הציבור ומלכ”רים אחרים) ותמריצים למגזר העסקי (מפעלי תעשייה, סטארט-אפ, חברות היי-טק ועסקים קטנים). 

עבודה נכונה, היכרות עם הדרישות הבירוקרטיות והמקצועיות תסייע לכם להיכנס למעגל הגופים הנתמכים ללא תקלות.

היכרות משרדנו עם המסלולים השונים ועם הדרישות הבירוקרטיות מאפשרת למקסם את אפשרויות הסיוע, לעמוד בתנאי הסף, למלא את הטפסים הנכונים ולהתמודד עם ביקורות עומק ודחיית בקשות. 

תודה רבה!

יש לכם הערות או הארות? מוזמנים ומוזמנות לשלוח אליי!

אהבתם את התוכן? אשמח אם תשתפו עם קולגות וחברים!

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה  חוות דעת משפטית. המידע בניוזלטר הינו מידע חלקי וכללי בלבד, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn